Alexander Ketele 1954
Groenstraat, 29, 1740 Ternat
Tel 0496 47 11 02 - alexander.ketele@telenet.be - www.alexander-ketele.be

Voor Ketele is het maken van (veelal abstracte) beelden het uitdrukken van een beweging. Hij wil dat bereiken door verschillende materialen (naast glas vooral staal en koper) die tegen elkaar inspelen in één werk samen te brengen. De krachten van deze materialen gaan een strijd met elkaar aan, maar kunnen ook harmoniëren. De reden waarom hij glas gebruikt is dat de beweging in dit materiaal doorgaat en het lijnenspel in zijn werk accentueert. 'Ik teken in de ruimte', zegt hij.

'Glas is rijk aan mogelijkheden; het nodigt uit tot dialoog. In mijn beelden is glas de drager van structuur en transparantie. Daarbij zijn reflectie en absorptie van groot belang.
Een beeldhouwer kiest voor ruimte. Met materie wil hij deze vatten en uitdrukken. En daarmee een eigen taal spreken. De lijnen die gecreëerd worden zijn soms massa, soms flinterdun, soms transparant en soms zo reflecterend dat ze alleen nog de sporen van de bewerking laten zien en niet meer de eigenlijke massa...
Het spel van reflectie, transparantie en absorptie versterkt de plastische expressie van de materie. Glas wordt drager van kleur, noteert afdrukken, de sporen van de ondergrond, wordt materie en krijgt diepte.' – Piet Augustijn in: De glazen eeuw, deel 1


OPLEIDINGEN
1968-1973 Artistieke humaniora St.-Lukas Brussel
1973-1976 Beeldhouwen St.-Lukas Brussel
1977 Compositiejaar beeldhouwen St. Lukas Brussel
1972-1976 Hogere Secundaire Vormgeving, litho, etsen H.R.B.K. Anderlecht
1976-1979 Finaliteitscursus steenhouwen H.R.B.K. Anderlecht
1976-1979 Finaliteitscursus koperdrijven RHOK Etterbeek
1996-2000 Cursussen glastechniek Université d’été Sars-Poteries:
1996 Pâte-de-verre A. Leperlier;
1997 Glassfusing F. Van Den Ham;
1998 Pâte-de-verre Tessa Clegg;
2000 Pâte-de-verre Anna Boothe
1998 Meester in de Beeldende kunsten, St.-Lukas Brussel
1999-nu Cursus glas lKA Mechelen: 1999-2000 Miloslava Svobodova; 2001 Jelena Popadic; 2002 Koen vanderstukken; 2003-2006 Erik pipien en Sandra De Clerck

TENTOONSTELLINGEN
Brussel, Leuven, Yokohama Museum of Modern Art, Hojo garden Honen (Tempel Kyoto, JP), Tokushima City, Gallery Yugen-Ginza (Tokyo, JP), Miwaku no Sato (Hiroshima, JP), Hoshigaoka Art Village Gallery (Kochi, JP), Museum of Stone (Mure), Flanders Exchange Center (Osaka, JP), Ittersbach-Karlsruhe (D), Gallery ARGO (Knokke), Felix De Boeck museum, Drogenbos, Europees Parlement Brussel, Gallery Werfkade (Hoogezand, NL), Cap d’art galerie (Genval), Hoofdzetel Tessenderlo Chemie (Brussel)

WERK IN OPDRACHT
Europese Commisie, De Vlaamse Gemeenschap, Baxter Travenol Europ,Helvoet Pharma, Belgian Investments & Trade, Renault, Henkel, Generale Bank, Lease Plan, Honeywell, Amylum, Havenbedrijf Antwerpen, Koning Boudewijnstichting, Prins Albert Fonds, SAIT Radio Holand, CBR, Vlaans Centrum voor Kwaliteitszorg, Bouwkroniek, BOIC, Ziekenhuis Reet, C&A, AOC, Jan De Nul, Dera, Pholl, Interbeton, Tubes souples, Tessenderlo Chemie, Tanks.be

MONUMENTALE PROJECTEN
Haven van Antwerpen, haven Shangai, Alken, Reet, Aalst, Nieuwpoort, BOIC, Bornem, Impde Meise, Moorsel Aalst, Plantentuin Huizingen